terug Sjon Brandsairships / luchtschepenbirds / vogelsgroceries / boodschappenreadymadesexpositions / tentoonstellingeninfo volgende bladzijde

 
I N T E R V I E W

TENTOONSTELLING ‘BOSCH ONDER VREEMDE VOGELS’
Over Vreemde Vogels, Koperen Billen en Menselijke Ondeugden

  Wat begon als een klein en onschuldig tijdverdrijf is ondertussen uitgegroeid tot een woud vreemde vogels. Zijn hele huis staat er vol mee, vanuit elke hoek word je aangekeken door zo’n merkwaardig beest, dat vrolijk de spot lijkt te drijven met ons ‘arme’ mensen. Het zijn indringende beelden opgebouwd uit afvalmateriaal, met toeters en veren, glazen ogen en koperen poten. Kortom, uit alles wat je op straat en in huis kunt vinden. Het is een bos bonte karikaturen van ons menselijk bestaan.

 “Groei je niet een beetje dicht?” vraag ik Sjon Branðs, theatermaker, dichter en beeldend kunstenaar. “Ja, het gaat wel hard, dat had ik ook niet verwacht. Het was eigenlijk alleen maar liefhebberij, totdat iemand zei dat ik toch eens moest gaan exposeren.” “En heb je dat gedaan?” “Ja, twee jaar geleden,” zegt Sjon, “met acht vogels, er was veel belangstelling voor. Vorig jaar had ik een grote tentoonstelling in Tilburg met vogels, vogelgeluiden en stukjes tekst, fragmenten van gedichten en prettig gestoorde onzintaal.” Vanaf eind maart staat hij in het ‘Jheronimus Bosch Art Center’ in ’s Hertogenbosch met maar liefst 24 vogels onder de noemer: ‘Bosch onder Vreemde Vogels’. “Hartstikke mooi!” zegt Sjon enthousiast.

 “Waarom?’ vraag ik hem. “Nou ja, als kunstenaar ben ik altijd al geboeid geweest door menselijke onvolkomenheden, laat ik zeggen menselijke ondeugden. Dat is leuk, dat is humor, het heel goed bedoelen en er bitter weinig van maken. Kijk maar om je heen.” “Maar hoe kom je dan tot deze beelden?” Sjon: “Via de vogels in mijn tuin, die mij elke morgen wakker schreeuwen en die net als mensen volop kwetteren, vrolijk zingen, ruzie maken en elkaar proberen te verleiden. En via schilders als Jeroen Bosch die een helder oog hebben voor onze heerlijke ondeugden.” En inderdaad, de vogels in zijn huis hebben iets stouts, het zijn vertederende, schijnbaar onschuldige wezens, die allen verwijzen naar menselijke eigenaardigheden, die het leven soms zwaar, maar wel de moeite waard maken.

 “En hoe ontstaat zo’n beeld?” “Nou gewoon,” zegt Sjon, “ik ga gewoon tussen die berg verzamelde rommel zitten en hou dan net zo lang voorwerpen langs en tegen elkaar tot er iets ontstaat, iets met een karakter, iets met een verhaal, iets wat mij raakt, iets wat mij wat te vertellen heeft.” “Zoals?” “Als ik bijvoorbeeld een trompet tussen twee billen steek dan gebeurt er iets, dan is er ineens verwondering, dan ontstaat er een beeld, een betekenis, waarvan ik me afvraag wat dat beeld mij wil vertellen. En niet andersom.” “Wat is dat dan?” vraag ik. “Dat weet ik niet precies,” zegt hij, “maar het raakt me, het zegt iets over ons mens-zijn, over kwetsbaarheid, over onze bescheiden plek op deze aarde. Als ik het precies zou weten hoefde ik dat beeld niet meer te maken, dan kon ik het ook opschrijven.”

 “Wat ga je met de vogels doen?” “Laten zien natuurlijk, daar zijn ze voor. En het leuke is dat iedereen er iets anders in ziet, iedereen aan elk beeld een ander karakter toekent. Dat is verrassend.” Sjon vertelt over het hele project, waarin hij nog meer van plan is met geluid, tekst en muziek, een geheel dat moet uitmonden in een Babylonische spraakverwarring.

  De tentoonstelling ‘Bosch onder Vreemde Vogels’ valt te zien van zondag 24 maart tot en met vrijdag 19 april 2013 in het ‘Jheronimus Bosch Art Center’ in ’s Hertogenbosch. Inlichtingen: www.jheronimusbosch-artcenter.nl en www.sjonBranðs.nl.

Hypoliet Terwater


terug

Bosch onder Vreemde Vogels interview Sjon Branðs door Hypoliet Terwater, februari 2013
   
[home] > [vogels/birds] > [tentoonstellingen/exhibitions] > [BoschOnderVreemdeVogels] > [interview-HypolietTerwater]

© Sjon Branðs [vrijdag 15 februari 2019 | Fryday, February 15th, 2019]